NORMALISEREN


Normaliseren voor Bibi

Pesten; het is een eeuwenoud probleem, maar de gevolgen kunnen grote impact hebben op het leven van een kind. Zo ook bij Bibi...

Bibi had veel last van haar pesters en toch was specialistische hulp voor haar niet het juiste antwoord. Belangrijker was het om te ‘normaliseren’ en steun om Bibi heen te organiseren. Uit haar verhaal blijkt dat dit in de praktijk soms best lastig kan zijn.

Het gezin van Bibi CJG-coach Fenny kwam al regelmatig bij Bibi thuis langs. Het was er af en toe hectisch. Haar moeder vond de opvoeding van twee grote puberbroers best ingewikkeld. Zeker nu Bibi's vader niet meer in beeld was. Met Bibi ging het eigenlijk boven verwachting goed. Ze ontwikkelde zich prima, zat goed in haar vel en ook op school ging het van een leien dakje. Maar op een gegeven moment vertelde ze aan Fenny dat ze werd gepest door kinderen uit de buurt... Het netwerk van Bibi Bibi kreeg steeds meer last van haar pesters. Ze werd verdrietig, at niet en sliep slecht. Haar moeder maakte zich zorgen. Fenny legde contact met verschillende mensen om Bibi heen om samen te kijken hoe ze dit probleem konden oplossen. Bibi ging al naar een meidengroep van DOCK en deze jongerenwerker wilde graag helpen. De wijkagent kende dit gezin en sloot aan en ook de intern begeleider van school was heel betrokken bij de situatie van Bibi. Samen met Bibi's moeder stond er een echt een 'team'.

"Ik hoop dat Bibi later terugkijkt en denkt: er is naar me geluisterd, ze hebben me serieus genomen"
- CJG-coach Fenny -

Naar de psycholoog Fenny: 'Tijdens een overleg met 'team Bibi' draaide het gesprek richting psychische hulp. Waarom werd deze hulp niet ingezet? Bibi heeft een psycholoog nodig! Ik was het hier niet mee eens. Het was namelijk niet alleen belangrijk om de situatie te verbeteren door het pesten te stoppen. Bibi moest ook leren hoe ze met de situatie om kon gaan en leren opkomen voor zichzelf. Dat zou haar meer helpen dan een psycholoog. Daarnaast wilde Bibi ook helemaal niet naar een psycholoog.'

Voet bij stuk 'Geen specialistische hulp, we gingen dit met elkaar oplossen! Omdat niet iedereen het daarmee was, heeft deze beslissing wel wat voeten in de aarde gehad. Natuurlijk was het zielig voor Bibi, maar we moesten niet met z'n allen alleen maar medelijden hebben. We hielpen haar meer door te focussen op hoe ze het aan kon pakken. Wat ze kon zeggen of doen. Deze steun zou Bibi nu meer helpen, maar ook straks als ze naar de middelbare school gaat en in haar verdere leven. Daar was ik van overtuigd.'

Rollenspel 'Via school kon Bibi meedoen met een Rots en Watertraining om weerbaarder te worden. Elke week ging ik met haar een rondje wandelen om te horen hoe het was gegaan en wat ze had geleerd. We deden ook rollenspellen. Dat was niet alleen leuk, maar ook heel leerzaam. Het gaf haar inzicht in hoe ze anders kon reageren en hoe ze bepaalde gedachten in haar hoofd kon ombuigen. Ook de wijkagent gaf haar regelmatig tips wat ze kon zeggen tegen haar pesters. En dat was natuurlijk best stoer.'

Duurzame hulp Het Sociaal Wijkteam ging in gesprek met Bibi's moeder en de ouders van de pesters over wat er gebeurde tussen hun kinderen. De pesters bleken zelf ook gepest te worden! We zijn nu een jaar verder. Het opgebouwde netwerk is echt een duurzaam systeem geworden dat ook zonder mijn hulp blijft lopen. Een van de 'teamleden' is zelfs een buurtgezin geworden waar Bibi één keer per week langsgaat. Ik hoop dat Bibi later terugkijkt en denkt ‘Er is naar me geluisterd, ze hebben me serieus genomen.'

"Het opgebouwde netwerk rondom Bibi is nu een duurzaam systeem geworden dat zelf, zonder mijn hulp, blijft lopen" - CJG-coach Fenny -