PROCES


Ondersteuning in de praktijk

Voor ouders is de huisarts een veilige haven. Vaak is het de eerste plaats waar zij vragen stellen als er iets niet lekker loopt in het gezin. Ruim 40% van alle verwijzingen naar specialistische jeugdhulp loopt via de huisarts. Voor de verwijzingen naar de Jeugd-GGZ is dat aandeel zelfs 80%. Inmiddels ondersteunen onze CJG praktijkondersteuners Jeugd de huisarts al enige tijd.

De CJG praktijkondersteuners zien veel ouders die de opvoeding lastig vinden, maar ook kinderen met angst- of gedragsproblemen. Ook pubers die somber zijn, komen regelmatig voor. De meeste vragen kunnen zij zelf beantwoorden, maar als het nodig is, kunnen zij doorverwijzen naar een CJG-coach of specialistische hulp.

In Haarlem kom je onze CJG praktijkondersteuners jeugd tegen in 90% van alle huisartsen en in Zandvoort zelfs in allemaal. In 2019 zijn we verder uitgebreid. Naast de al bemande praktijken in Broekpolder en in Velsen zijn we in Heemskerk en Beverwijk gestart bij zes praktijken. Bloemendaal en Heemstede volgen in 2020.

'Onze CJG praktijkondersteuner jeugd is echt de spil en een aanwinst voor onze praktijk'
- Huisarts uit Schalkwijk -

Christine van Donselaar ondersteunt de huisarts in Broekpolder

Boze jongen van 10 'Afgelopen jaar kwam er een jongen op het spreekuur. Hij werd heel snel boos. Daar had hij niet alleen zelf last van, maar ook de kinderen uit zijn klas. Hij kon plotseling ontploffen en dat liep dan vaak uit op duwen en trekken. De juf was al bezig met een beloningssysteem voor goed gedrag, maar dit hielp dit niet voldoende.'

Normaal gevoel 'We hebben bekeken wat er goed ging en ook wanneer het niet goed ging. Werd hij ook thuis boos? Of was het alleen op school? In welke situaties lukte het hem wel om zijn boosheid onder controle te houden? Dat zou een signaal kunnen zijn. Op een simpele manier heb ik uitgelegd wat boosheid is (psycho-educatie). Het is namelijk een heel normaal gevoel. Het zegt dat je iets niet leuk vindt. Nu is het de kunst dit gevoel onder controle te krijgen. We zijn aan de slag gegaan met een werkboek met diverse technieken die je kunt gebruiken om af te koelen.'

Oefenen 'We oefenden met een pauze nemen, even bewegen of 'koele gedachtes'. Boosheid kun je ook wel vergelijken met een vuurtje dat opgestookt kan worden. Het is belangrijk om de ‘vonkjes te herkennen’. Samen zijn we nagegaan wat bij hem de vonkjes waren en bij welke afkoelmanieren hij zich het prettigst voelde.'

Samenwerking met school 'Wij zagen al snel resultaat en dat voelde hij zelf ook. Mijn begeleiding stemde we af met zijn juf. Zij had een belangrijke rol. Ik zag hem elke dinsdag en op vrijdag nam hij het boek van onze sessies mee naar zijn juf. Zij wist dan precies met welke oefeningen hij bezig was. Tijdens de les gaf ze hem af en toe een hint van: 'Hé probeer die koele gedachte eens'. Hij werd nu ook op een positieve manier gezien in de klas, waardoor het contact met de andere kinderen verbeterde. Het is hem gelukt minder boos te worden en daardoor zit hij ook weer lekkerder in z'n vel.'

'In de praktijk heb ik ook korte lijnen met de POH voor volwassenen, en de andere disciplines die met kinderen werken zoals de logopedist, fysiotherapeut en de ggz. We denken met elkaar mee over passende hulp'
- Christine van Donselaar -