INTERVIEW CLAUDIA & REMCO

Nu ook in Bloemendaal

'De gemeente Bloemendaal bestaat uit: Aerdenhout, Bennebroek, Bloemendaal, Overveen & Vogelenzang'

Bloemendaal een mooie, groene gemeente tussen Haarlem, Zandvoort en de IJmond. Toch konden de inwoners van Bloemendaal tot voor kort geen gebruik maken van onze voorzieningen. Daar is verandering in gekomen...

Vanaf 1 januari 2019 hebben CJG Kennemerland en CJG Bloemendaal de krachten gebundeld om zo ook de best mogelijke ondersteuning te bieden aan de inwoners van Bloemendaal. We spraken met twee CJG-coaches; Claudia Heijns en Remco de Goed. Claudia werkte al enige jaren in Bloemendaal en Remco heeft de overstap gemaakt van team Velsen naar team Bloemendaal.

Wat voor soort gezinnen kom je tegen in Bloemendaal? 'We zien hier veel scheidingen en dan heb ik het met name over scheidingen waarbij ouders op geen enkele manier meer met elkaar overweg kunnen', aldus Claudia. 'Die cijfers zijn landelijk hoog, maar dus ook helaas hier in Bloemendaal. Wanneer kinderen moeten kiezen tussen de twee personen van wie ze het meest houden, kan dat hun ontwikkeling behoorlijk schaden. Verder komen alcohol- en drugsproblemen voor, zowel bij jongeren als bij ouders. De hoge verwachtingen van ouders zijn heel typisch voor deze omgeving. Hierdoor staan kinderen sterk onder druk om te presteren, met alle gevolgen van dien.'

Remco, moest je wennen aan deze nieuwe gemeente?

'Je moet altijd wel een beetje wennen aan een nieuwe omgeving of aan nieuwe cliënten. Gelukkig ben je als CJG-coach gewend om je flexibel op te stellen en je aan te passen. Ieder persoon of gezin is uniek en heeft een andere aanpak nodig. Soms heeft een kind bijvoorbeeld helemaal geen zin in een gesprek. Ik ga dan op zoek naar een aanknopingspunt. Meestal lukt het me wel om, tijdens een balletje trappen of een potje gamen, contact te krijgen.'

'Hoge verwachtingen van ouders zijn typisch voor deze omgeving'

FLEXIBEL

'Als CJG-coach ben je gewend je flexibel op te stellen'