WORKSHOPS & TRAININGEN

Liefdevol communiceren

Het Centrum voor Jeugd en Gezin ondersteunt ouders en kinderen met informatie en advies aan de telefoon, in coachingsgesprekken bij iemand thuis, maar natuurlijk ook via diverse workshops en trainingen.

Liefdevol communiceren is een van de cursussen die onze CJG-coaches geven. In deze cursus leren ouders om effectief te luisteren en echt te horen wat iemand nodig heeft. Wanneer een kind boos, angstig of verdrietig reageert, komt dat vaak voort uit een behoefte die niet wordt vervuld. Ook ouders hebben behoeften, bijvoorbeeld aan balans.

Of leren op een mildere manier naar zichzelf en het ouderschap te kijken. Hoe kom je weer tot elkaar als er veel boosheid en verwijten zijn in een gezin Liefdevol communiceren helpt je hierbij. Door echt te luisteren naar wat iemand nodig heeft, komt er ruimte voor oplossingen. Waar zowel ouders als kinderen blij van kunnen worden.

'Ik voelde veel onmacht. Als moeder moest ik alles oplossen en was het mijn taak dat het met iedereen goed ging'
- cursist Wieteke -

CJG-coach Karmin Schaap geeft de training Liefdevol communiceren en heeft voor het gezin van Wieteke een enorm verschil gemaakt.

Wieteke, waarom heeft u deze cursus gevolgd? 'Ons gezin liep al enige tijd op eieren door onze oudste zoon. Hij heeft weinig behoefte aan contact en communiceert totaal niet met ons. Als we met elkaar spraken, liep het al snel uit op geschreeuw. Hij kon verbaal en fysiek heel agressief worden. Mijn man en ik konden daar allebei op onze eigen manier niet mee omgaan.' Wat heeft u aan deze training gehad? 'De cursus hebben we samen gevolgd en dat was heel waardevol. We hebben geleerd om empatisch te luisteren en daarnaast hebben we inzicht gekregen in 'behoeften'. Die van onze zoon, maar ook van die van onszelf. Dat was echt een eyeopener! Die hebben zoveel invloed op de manier waarop je reageert. De groep was voor ons ook een veilige haven en een luisterend oor. Hoe lief onze familie en vrienden ook zijn, voor ons gevoel konden we bij niemand terecht met ons verdriet. Hier konden we ons verhaal kwijt en werden we echt gehoord. Zo kreeg ons verdriet een plekje.' Hoe gaat het nu met jullie? 'Er is nog steeds weinig interactie, maar er is meer rust thuis. Wij hebben de situatie geaccepteerd. 'Choose your battles', is ons nieuwe motto. We denken nu eerst na voordat we reageren, dan is de eerste emotie er af. Ook erkennen we de emoties van onze zoon, zodat hij het gevoel heeft gehoord te worden. Dat is een automatische reactie van ons geworden. Met een aantal ouders oefenen we nog steeds met 'empatisch luisteren' dat is gewoon niet eenvoudig. Wanneer het nu thuis clasht, ga ik eerst bij mezelf te rade waarom me dit zo raakt. Ik kan nu een ander moment kiezen om erop terug te komen.'

'Ik word heel enthousiast en blij als ik met mijn kennis en ervaring bij kan dragen aan meer plezier en verbondenheid in gezinnen'
- Karmin Schaap -

Een nieuw platform

Zoektocht Er zijn veel verschillende cursussen die ouders kunnen volgen en daarnaast zijn er ook veel verschillende aanbieders. Het is voor ouders een behoorlijke zoektocht om bij al die organisaties te kijken welke workshops en trainingen er zijn.

Samen (op)groeien.nu Precies om die reden hebben we besloten om al het aanbod uit de regio te verzamelen op één website. Sinds 2019 staat het platform Samen (op)groeien.nu live. Ouders kunnen hier makkelijker verschillende cursussen met elkaar vergelijken en een keuze maken!

'Dit jaar is ook ons aanbod uitgebreid, denk aan Positief Opvoeden voor gescheiden ouders of Baas over boos'
- Emmelien coördinator groepsaanbod -

Wil je meer informatie over de cursus Liefdevol communiceren?

Kijk dan op deze link