INTERVIEW MET JASMINE

Een plek onder de zon

Jasmine loopt al vanaf haar 12e bij allerlei jeugdhulpinstanties. Toen ze geen dak meer boven haar hoofd had, kwam ze via de Brede Centrale Toegang bij onze jongerencoaches terecht. We stelden haar een paar vragen.

Wat dacht je toen je een jongerencoach kreeg?

'Oké, daar gaan we weer... weer een hulpverlener die mij gaat vertellen wat ik moet doen en vooral wat ik niet moet doen. Iemand die mijn pad uitstippelt en denkt te weten wat goed voor me is. Geef mij gewoon een kamer dan komt het wel goed!'

Hoe belangijk is een dak boven je hoofd?
'Echt heel belangrijk. Op straat kom je veel verkeerde mensen tegen en ga je alleen maar dingen doen die slecht voor je zijn. Ik heb een keer een nacht op een bankje geslapen bij het Centraal Station van Haarlem. Het sneeuwde, dus ik had mijn capuchon op tegen de kou. Nou dat wil ik echt nooit meer meemaken! Ik was eruit gezet bij de maatschappelijke opvang. Het is supergoed dat die opvang er is hoor, want ik heb er veel geleerd. Maar ik heb ook mijn rust nodig en daar ben je altijd afhankelijk van de groepsleiding.'

Hoe was het contact met je coach?
'Mijn coach was zo anders dan alle hulpverleners daarvoor. Ze luisterde echt naar mij en had geen vooroordeel. Natuurlijk kreeg ik soms een preek als ik weer een stomme keuze had gemaakt, maar ze heeft me nooit laten vallen. Ze heeft me echt een nieuwe kans gegeven op een toekomst. Als ik gewoon die kamer had gehad zonder begeleiding, dan had ik het niet gered. Het is echt ingewikkeld om alleen te wonen als je ouders niet helpen.'

Hoe gaat het nu met je?

'Het gaat zo goed met mij! Ik heb een eigen huis met een kanscontract. Als ik nu iemand spreek, die wel wat hulp kan gebruiken, geef ik het nummer van mijn coach. Tegen alle mensen die met jongeren werken zou ik willen zeggen: "Praat met ons, wij zijn ook mensen en hebben een mening. Blijf ons supporten. Het is erg belangrijk dat er iemand is die in je gelooft". Mijn coach gelooft in mij en dat maakt me sterk. Iedereen die mij kent en denkt: "echt... zij? Ja, zij heeft een eigen huis en nee ze gaat het niet verknallen!'

STEUN